BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Aug 3, 2011

resipi udang masak lemak kuning

disebabkan ada orang mintak resipi ni dari aku kat FB,,

alang-alang aku dah taip kan

aku nak share la sikit kat sini

malas la nak letak gambar

sebab dah makan dah pun

hehehe


udang masak lemak kuning puan emak..hehehe

½ sudu besar beras(rendam 4-5minit lepas tu tumbuk)

3 biji bawang merah (kecik2 sudah la)

1 biji bawang putih

3 biji cili padi (kalau nak pedas bubuh la 6-7 biji)

1 keping asam keping(asam gelugor)

1 batang serai

sedikit lengkuas(taknak letak pun takpe)

1/3 sudu besar serbuk kunyit

½ sudu besar garam

1/3 santan(mak saya kata 1- beli je santan harga seringgit pastu bubuh semua..

2-takpun beli santan kotak jenama kara yg kecik and bubuh 1/3 daripadanya..kalau nk pekat,,bubuh setengah pun takpe )

4cawan air(kalau nak kuah banyak,,bubuh la air banyak tapi kalau nak kuah sikit,kurangkanlah air)

20 ekor udang(nak bubuh banyak pun takpe)


cara-cara

-tumbuk bawang putih dan bawang merah

-ketuk serai dan cili

-masukkan semua bahan dalam periuk

-masak semuanya hingga mendidih..

-siap!

mak aku kata memasak ni fleksibel

ikut suka kita la nak tambah ape nak kurangkan ape ikut selera kita

kita yang buat dia

bukan dia yang buat kita

kalau nak letak sayur pun ok

kalau rasa tak masin,,tambah la garam

nak tukar jenis cili ke nak tukar apa2 bahan pun ok..

ikut suka korang tau..jangan skema ikut sukatan tu betul2 sebab ni bukan resipi kek or biskut yang sukatannya harus tepat

No comments: