BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Aug 12, 2011

dari kereta sampai ke bio pulak


semalam duk cerita la pasal kereta-kereta dengan bapak aku
pastu masuk la bab kereta hybrid
bapak aku suruh fikir macam mana nak buat kereta hybrid tu engine dia boleh recharge sendiri
sebagaimana digestive system kita
bapak aku bagi analogy macam ni
tengok la pancreas kita
dia bertindak sebagai signal untuk charge mana2 part of our body yang lack of something
contohnya bila kaki kita berkudis,,
pancreas akan arahkan blood cells beramai-ramai pergi ke tempat berkudis tu
untuk lawan dengan bakteria-bakteria jahat
bila dah lawan dengan virus jahat tu,,
supaya kita cure dari kudis tu,,
blood cell sanggup gadaikan diri dia dengan makan segala bakteria jahat tu
bila blood cell makan bakteria jahat,,
dia akan terkorban then jadi la nanah
pastu,,kita pun sembuh

banyak lagi la analogy pasal pancreas ni
senang cerita,,Allah ni hebat dan bijaksana la
semua organ kita ada function yang hebat

bila bapak aku cerita pasal digestive system ni
tergerak la hati aku nak tengok balik rupa bentuk digestive system kita yang telah aku lupa
maklum laaa,,
waktu muda2 dulu pun,,
bukan pandai sangat bio

waktu selak-selak buku tu,,
jumpa macam-macam khazanah le dalam buku aku



perghh,,ni surat ape ni
berdebar-debar la plak an
bila bukak
kat depan je nota bio
dalam-dalam tuu
hmmm
duk bergosip rupanya..
hahaha
ala,,ada la conversation
kan cikgu tak bagi bercakap dalam kelas,,
kita pun tulis la dalam kertas then pass2 pada kawan..


hah ko..
ape ke hal ada pembaris segala ni
bila difikir-fikir
baru la aku ingat
aku memang suka jadikan pembaris sebagai penanda buku
lepas emo-emo cari pembaris tak jumpa
pastu tuduh orang curik then beli baru
pffttt..


kad pelawat dengan pembungkus chewing gum pun adaaa


ni pulak pembungkus coklat


plastik gula-gula pun ada kauuu


pembungkus coklat lagi?

kantoi aku selalu makan dalam kelas kan
banyak makan dowh
patut belajar tak berapa cerdik
hahaha

selak-selak lagi
baru la jumpa benda berilmiah sikit


ada la jugak nota zaman aku belajar rupanya
ni mesti cikgu yang paksa lukis
kalau tak,,jangan harap la aku nak lukis
gambar untuk experiment pun aku tekap je
takde nya aku gigih nak melukis
bukan jiwa aku
hahaha
ni la gambar yang aku lukis tu
tapiiii,,apakah ini?
hahaha
bairlahhh
malas nak cari
huah3

No comments: