BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sep 5, 2012

kuih kera

hari tu ada orang bagi keledek
adik aku kata nak buat keripap
dah berminggu aku tunggu dia punya karipap,
namun tak kunjung tiba
maka, aku rembat ubi tu untuk buat kuih aku

siap je kuih tu,
adik bangsu berkata
"lama tak makan kuih kera nih",konfiden dia berkata sambil mengunyah kuih itu
aku dengan tidak teragak-agak memberi respons sepontan
"hoi,kuih keria lahhh..bukan kuih kera"

nah resipi
resipi asal dia aku doublekan sebab ubi aku dalam sekilo lebih
dapat la dalam 30biji

ni resipi yang aku rembat dari internet tapi aku taip sendiri
rajin kan ai
tak maikn kopipes bulat2



bahan:
setengah kilo ubi keledek (aku guna warna putih,nak lagi cun guna warna kuning)
1 cawan tepung gandum
3sudu gula

cara:
1) kikis kulit ubi,bersihkan ubi keledek dan potong kecil2 agar mudah empuk.rebuskan ubi tersebut hingga masak.taruk sikit garam waktu rebus
2)buang air rebusan dan biarkan ubi sejuk.lepas tu,lenyek
*siapa2 orang kelantan yang biasa buat che mek molek,cara buat kuih keria ji sama je macam nk buat che mek
3)masukkan tepung dalam ubi yang telah dilenyek.kalau adunan still lembik dan melekat pada tangan,tambah gandum sehingga boleh buat bentuk bulat tanpa melekat di tangan
4)bentukkan seperti gelang dan goreng sehingga kekuningan
5)dalam kuali lain,masukkan gula dan 2 sudu air hingga air mendidih
6)pabila gula sudah likat dan nampak bertali,masukkan kuih keria..guling2 kan hingga sebati dan tutup api
7)kacau hingga gula jadi keras
8)siap!

No comments: