BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Aug 13, 2012

resepi lepat pisang

macam bagus je an asyik nak bagi resipi
dah tu,tak habis2 dengan resepi lepat
lepat labu la,lepat pisang la lepat ubi la

bukan ape uollsss
bulan-bulan puasa ni kan
mana habis makan buah-buah tu semua
tahu-tahu jela buah malaysia ni
mana boleh tahan lama
daripada membusuk kat dapur,
baik buat kuih
kalau cempedak dan durian tu boleh buat lepat,
lama dah aku buat
tak elok membazir

nah,resepi
lama pulak membebel
aku pun google resipi
bila aku dah cuba
aku share la kat sini

13biji pisang(tak tahu nama apa yang penting ada biji hitam besar kat dalam.korang nak pakai pisang lain pun boleh)
2cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung jagung
1/4 cawan gula(aku tambah dalam 3 sudu besar lagi)
1sudu kecil garam
2senduk santan

cara-cara
1)lenyek pisang
2)masukkan tepung yang telah diayak ke dalam pisang
3)masukkan gula dan garam.gaul hingga rata
4)masukkan santan.kalau adunan macam keras,tambah lagi santan
5)bungkus adunan dalam daun pisang.aku letak sesudu dalam setiap daun
6)kukus dalam 20 minit.tapi akuku kukus sampai setengah jam sebab duk kalut try baju raya.senang cerita,ko nampak wap dah keluar ikut celah-celah penutup pengukus,masak la tu
7)sejukkan dalam dulang letak atas meja.dapat la dalam 33 biji lepat

maaf la,gambar takde
licin di bedal oleh ahli keluarga
tapi lebih kurang macam lepat labu hari tu la
tapi lepat pisang aku ni warna dia jernih
kalau korang nak bagi warna coklat or perang-perang macam oarng jual kat kedai,ganti la gula tu dengan gula melaka

No comments: