BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Apr 12, 2012

seposen pun haram

tadi mak aku pergi kedai
beli barang
dan ada la balance kan
bila orang kedai tu bagi balance pada mak aku,,
ada budak perempuan terus sambar duit tu
dan
mak budak tu tengok perlakuan anaknya
tapi buat bodoh je
memang la duit tu tak banyak
tapi still bukan duit dia kan

dulu ustazah aku cerita
kalau kita jumpa duit tepi jalan
ataupun dekat mana2 pun
even sepuluh sen (RM0.10),
kita tak boleh ambil kalau itu bukan duit kita

kalau kita ambil,
dekat akhirat nanti,,
ko merangkak-rangkak la nak pulangkan duit sepuluh sen tu pada empunya duit tu
kau nak?
merangkak kat akhirat hanya kerana sepuluh sen?

yang ni lah kadang-kadang orang kita pandang sebelah mata
asal jumpa benda,,anggap barang sendiri punya
sebenarnya pandangan itu salah
tak kira lah kita yang jumpa dulu pun
tapi dah memang bukan kita punya,
kita tak boleh ambil kecuali harta karun

kalau kita ambil pun,
kita kena hebahkan selama berapa hari tah(aku tak ingat)
even takde orang datang tuntut duit tu,,
still duit tu bukan milik kita
sebab duit tu perlu diserahkan pada masjid atau sewaktu dengannya
duit itu takkan jadi milik persendirian

itu setahu aku lah
kalau salah,,
harap betolkan =)

5 comments:

Loyar Lawa said...

betollll... even seposen mak dy kena tegur... kalao x nanti jadi tabiatt... kecik2 seposen besar2 beribu

siti sakinah Mohtar said...

waaahhhh!! so sweet! dolu2! :p

jau said...

LL:btol!
kinah:ape yg sweeetnya?hehehe

siti sakinah Mohtar said...

masih igt dolu2..hahaha

jau said...

kinah:kecik2 kan semua bnda pn nak igt,,bila dh tua ni,,org aja apa pn tak igt dh