BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

May 11, 2014

mama

yes, itu panggilan aku untuk seorang ibu for past 24 years
hari ini,24 years back,my mother tengah sarat mengandungkan budak degil ini
tapi 24 years later,i do nothing for my mother
contrast ok di situ

24 tahun lalu,waktu umurnya sebaya dengan aku sekarang,
mama tengah berdebar-debar menunggu kelahiran anak ketiga
24 tahun kemudian,aku hanya mampu berdebar-debar nak pergu exam ethics je
nak mengandung anak pertama pun tak mampu lagi,apetah lagi nak mengandung anak ketiga macam mama
walaupun ketika usia yang sama

walaupun hari ini hari ibu,
pagi-pagi lagi mak aku dah berang sebab kami lambat bangun untuk solat subuh
mak aku siap call telefon rumah nak bagi bangun
kelakar gila,padahal duduk satu rumah
dia kata dia tak larat dah nak gerak pakai mulut
dia call rumah dengan harapan semua bangun sebab bunyi telefon rumah kuat

walaupun orang lain banyak point nak puji emak dia
sebab emak dia hebat
aku rasa emak aku pun hebat
dia lah emak yang tak jemu membebel bila kami tak tolong dia masak
yang tak letih nasihat kami untuk belajar masak
katanya untuk kebaikan kami
dia takmau mertua kami benci kami sebab tak reti masak
walaupun dia sendiri tak reti masak waktu kawen dulu
hahahaha

macam tak sangka gadis yang tak reti masak waktu kawen dulu
boleh besarkan 8 orang anak dengan air tangannya
walaupun mak kami tak reti masak waktu kawen,
kami tetap dihidangkan dengan masakannya sepanjang hidup kami
jarang sekali kami makan kat luar
kalau ada ocassion macam ayah dapat bonus or royalti je kami makan kat luar
hari-hari lain semua makan masakan emak

walaupun mak tak pandai masak makanan grand-grand
dia tak pernah letih tanya kami nak makan apa bila kami balik
dia akan usaha masakkan

dia superpower
boleh uruskan rumahtangga dengan baik,
uruskan kedai dengan baik,
malah boleh pergi mengusahakan kebun
itu semua menggunakan kudratnya
ketiga-tiganya dilakukan dalam masa satu hari
diulang-ulang sehingga kini

ma,happy mother's day
pls stay healthy

No comments: